Friday, June 3, 2011

Damia' ke klinik Gigi


Sejak setahun lepas, Damia' pernah mengadu sakit gigi geraham, especially bila makan manis2..gula2. Dan dia suka sangat gigit /kunyah gula2 tu. Bila time sakit tu, menangis la dia. terus saya suruh dia kumur2 dan gosok gigi. baru sakit tu lega sikit.

Gigi Damia' di bahagian depan rosak/ber-karies sejak dia umur setahun lebih. tapi bukan disebabkan makan gula2. Air manis pun tidak. Masa umur dia setahun, saya masih jaga supaya tak ambil gula2 atau aiskrim kecuali hanya sesekali. Tapi, bila tengokkan giginya yang tetap juga rosak (mungkin disebabkan tabiatnya yang suka tidur sambil botol susu di mulut), saya biarkan aje dia makan gula2 dan aiskrim (tapi dengan kadar sederhana saja).. biarkan je la, lagipun memang gigi dia dah rosak pun hehe (betul ke gini caranya?). Lagipun kesian pulak, zaman kanak2 ni la nak makan aiskrim dan gula2. Cuma makanan ringan je saya tak benarkan. Strictly prohibited.

Dah lama saya merancang nak bawa dia jumpa dentist, tapi asyik tak jadi, sebabnya sakit tu kadang2 je datang.. lagipun saya terpikir macam mana nak pujuk dia pergi dentist tanpa kena paksa atau menangis. Memang kalau ikutkan, seelok2nya bawa anak2 check gigi 6 bulan sekali. Lagipun klinik gigi hanya di bangunan yang sama tempat saya kerja je.

Sehingga lah sebulan yang lepas, kebetulan masa tu 2 orang ayah sedaranya datang nak buat braces di klinik gigi tempat saya. Bersama2 hubby, Damia pergi temankan diorang. Mungkin seronok agak nya dapat masuk tempat Umi dia kerja (memang dah selalu sangat dia ajak masuk tempat saya kerja), sejak pada tu, dia asyik ajak nak pergi check gigi dan nak cabut gigi macam ayah Su dia. Hari2 dia sebut hinggakan saya pun berjanji untuk bawa dia check gigi.

Niat mula2 nya nak bawa dia periksa saja,sambil2 nak familiarkan dia dengan proses pemeriksaan gigi (bukannya suatu yang best pun). Supaya bila dah tumbuh gigi kekal nanti, senang nak pujuk dia pegi cabut/tampal gigi.

Pukul 3.30 petang hari tu, saya inform rakan sekerja untuk keluar kejap amik anak kat nursery bila nampak klinik sedikit lengang. Seronok bukan main Damia' bila kata nak pegi tempat saya kerja, dan nak pegi check gigi dia. Senyum2 aje naik kerusi tempat pemeriksaan tu. Seronok pulak bila kerusi tu boleh bergerak, ditinggikan. 4 batang gigi geraham berlubang di kesan. Suggestion: kena tampal semua.

Saya: eh, kecik2 dah kena tampal ke? tak payah tunggu gigi kekal? - info yang baru diketahui ni.
SN Dental: Ye la, untuk elakkan karies jangkit ke gigi lain
saya: oo ye ke... ok nanti saya bawak dia hari lain la. Hari ni nak intro je dulu. Kang terkejut pulak dia kalau terus buat hari ni hehe..

Saya sedikit sangsi adakah prosedure dia sakit macam orang dewasa punya?

Dan kami pun pulang. Sebelum tu sempat la Damia' lepak2 kat bilik saya setengah jam dengan happy nya (sebab dah lama dia mintak nak duduk tempat saya keje), sempat jugak teman saya
serve sorang pesakit.

Seminggu lepas tu saya bawak Damia' lagi. Masih lagi senyum2 dan happy. Tapi time nak tampal tu, dia agak kaget sebab banyak alat keluar masuk mulut dia (lupa plak amek gambar). Ada sucker, tooth scraper, cermin mulut (mouth mirrors), filling instrument untuk tampalan dan banyak lagi, saya pun tak tahu namanya. Tapi alhamdulillah, damia' tak nangis.

Cuma nampak macam nak muntah bila bahan tampalan di masukkan ke dalam mulut dia (rasa pahit2 kot). Untuk hilangkan rasa pahit tu, saya suruh Damia' kumur2 kat sink di tepi kerusi tu. Kepada ibu2, jangan risau. Prosedure ni tak menyakitkan, sebab tak guna alat macam orang dewasa punya yang menyakitkan dan rasa macam kena gerudi je tu.

Last sekali sebelum balik, floride gel (untuk rawatan florida) di sapu pada gigi depannya untuk elakkan karies yang ada semakin melarat.

Kami pun pulang dengan senang hati.

Di sini saya ingin galakkan ibu bapa bawa anak masing2 untuk rawatan pemeriksaan awal, dan dapatkan nasihat penjagaan gigi sejak dari kecil. Jangan tunggu sampai gigi rosak dan nak kena cabut baru la bawak anak. Sapa la yang tak fobia dengan dentist kalau macam tu? - seperti majoriti masyarakat malaysia yang takut dengan dentist.

Boleh klik di sini untuk bacaan kanak2 (english)

No comments:

Post a Comment