Monday, August 27, 2012

Salam Aidilfitri 1433H

Muhammad is gaining weight well.. from 2.29kg to 2.35kg then 2.57kg and the last saturday (which was 3 days ago) 2.66kg. Almost 5 months.Still in NICU. Still on Ryles' Tube feeding.

Ura2nya dah planned untuk going home..but with oxygen. Terasa sayu juga di hati... tapi bila tengok baby Aliff di sebelah katilnya, umur dah setahun baru bagi balik, dan motor development dan speech nya agak slow, rasanya baik lah Muhammad berada di rumah. At least ada jugak orang nak mengagah dan main2 ngan Muhammad... baru lah speech dan motor development nya teransang.

Cuma yang agak terasa adalah perihal kewangan. Disebabkan saya masih lagi bercuti , sejak Januari lagi (bermula seawal kandungan- cuti tanpa gaji, kemudian cuti bersalin dan sekarang cuti separuh gaji menjaga anak) agak terasa juga apabila perlu keluarkan wang untuk bayaran ubat Palimizumab (anti-RSV viral) yang berharga RM3500 (mahalnya!) sekali cucuk (1 vial) - 3-4 dos diperlukan (kira la jumlahnya! nasib baik boleh claim dengan goverment) dan perlu sewa tong oxygen (oxygen concentrator) berharga RM350 sebulan apabila balik nanti, terasa la jugak.

Terpikir juga, kami pun terasa terbeban, apatah lagi orang2 yang berpendapatan kecil...hmm... Mungkin tak jadi lah nak sambung unpaid leave untuk bersama Muhammad lagi. Mungkin juga perlu pikir10 kali untuk quit kot..hehe


No comments:

Post a Comment