Sunday, August 12, 2012

Hari2 terakhir Ramadhan...

It's already 4 months Muhammad in NICu. I almost lost grip, tired, lost courage, and need distraction to keep moving.(itu yang mengarut sampai nak bukak bisnes bagai, siap beli satu apartment tanpa berfikir panjang..haihh..)

Di saat terasa kelelahan dan tekanan, Allah memberi khabar gembira yang meniup kembali semangat ini. Berat Muhammad kembali bergerak 2.29kg semalam daripada 2.15kg last week. Setelah menggunakan ubat Sildenafil, alhamdulillah dengan izin Allah tekanan di peparunya menurun, membolehkan oxygen dari badannya sendiri masuk ke peparu tanpa bantuan luar. Jadi, sejak semalam, paeds team try nak off oxygen step by step... 1 hour then 2 hour every nurse-shift. Harap2 tak lama lagi boleh off oxygen.

Ya Allah, kuatkan semangat ini untuk mengejar Lailatul Qadar..

Di saat terasa beratnya ujian ini, ku berpaling ke kanan dan kekiri katil Muhammad, melihat yang lebih teruk lagi ujiannya. Alhamdulillah, anggota badan Muhammad semuanya lengkap dan normal. Alhamdulillah, walaupun Muhammad ada masalah jantung, tidaklah sampai ke tahap perlukan pembedahan. Alhamdulillah.. alhamdulillah.

Ku terkenang kembali saat membelek2 kalimah2 suci Quran, akan kisah Maryam yang membawa perutnya yang sarat..bayi tanpa ayah. Dicemuh dan dicerca, sekalipun dirinya tak bersalah..hingga dia juga hampir terasa ingin mati, tapi dipujuk oleh malaikat. Kisah Nabi Yusuf, sekalipun diagung2kan kisah wajah rupawannya, namun disebalik itu, dia punya ujian yang berat sewaktu kecilnya.. dibuang oleh saudara sendiri, difitnah dan dipenjara...

Atau kisah Siti Hajar yang ditinggal oleh suami  di padang pasir bersama bayinya yang kecil tanpa setitis air. Yang ada hanya pengharapan, bukan kemarahan... moga aku tabah dan sabar seperti itu.











                                    

                                   


 
  
Ku terfikir adakah ujian ini menguatkan iman aku atau melemahkannya... Ya Allah, aku pohon yang pertama itu...

No comments:

Post a Comment