Friday, August 26, 2011

10 Ramadhan terakhir yang Di nanti2

Bulan yang di nanti..bulan Ramadhan. Hari yang ditunggu2, lailatul Qadar.

Malangnya, semakin ke akhir Ramadhan, makin galak pulak persiapan Raya, lagu2 Raya, mercun pun makin banyak kedengaran... bagaimana dengan pencarian Lailatul Qadar kita?

Membaca kisah Imam Shafi'i dalam majalah Solusi bulan ni membuat saya rasa kagum dan cuba untuk mengikuti jejak beliau.... (walaupun tak tercapai, tapi at least semangat dan usaha ada kan?)

Rabi' bin Sulaiman bercerita:" AlSyafi'i (wafat 204H) mengkhatamkan al Quran pada bulan Ramadhan sebanyak 60 kali, sedagkan pada bulan lainnya 30 kali."

Begitu juga dengan ulama2 lain... Salam bin Abi Mu'ti berkata" Biasanya Qatadah (ulama' tabi'in di Basrah- wafat 118H) mengkhatamkan alQuran setiap 7 hari sekali. Apabila Ramadhan tiba, beliau mengkhatamkannya setiap 3 hari sekali dan pada 10 hari terakhir, beliau menghkhatamkannya setiap hari sekali." hebat kan?

Ulama2 dahulu mengutamakan ibadat membaca Quran dan Qiyamullail sewaktu Ramadhan.

Al Hafiz Ibn Rajab al Hanbali berkata dalam kitab lata'if al Ma'arif " Seorang mukmin menghadapi 2 jihad pada bulan ramadhan - Jihad puasa pada siang hari dan jihad Qiam (solat dan membaca Quran ) pada malam nya. Sesiapa yang melakukan kedua2 nya dengan baik, ia akan menerima ganjarannya tanpa hisab"

Ada lagi, kisah seorang ulama salaf dari Iraq, Sufyan ibn sai'd al Thawri yang alim dalam bidang hadith, fiqah dan juga zuhud. Majlis ilmu nya dihadiri oleh ribuan manusia. Tetapi apabila datangnya Ramadhan, beliau meninggalkan semua aktiviti ilmiah dan dakwahnya. Murid beliau bernama Abdul Razzaq al San'ani berkata: " Setiap kali tiba bulan Ramadhan, al Thawri meninggalkan semua ibadah hanya untuk membaca Quran"

Maka, bagaimana dengan KITA di akhir Ramadhan ini? adakah sedang sibuk menguli kuih raya, membelek baju raya sampaikan terlupa untuk membaca Quran??

Kalau tak 10 x khatam, sekali pun cukuplah... ayuh! Tawaran hebat berbaki 3 hari lagi tinggal...
Sementara stok masih ada!!!

(Jangan mengharap pada tahun depan... sedangkan kita pun tak pasti masih hidup lagi kah kita pada waktu itu.)


Daripada Abu Hurairah, Sabda Rasulullah SAW:" Rugilah seseorang yang memasuki bulan Ramadhan namun bulan ini berlalu sementara (dosa-dosanya) masih belum diampuni" (HR Ibn Khuzaimah dan Ibn Hibban)

Salam Lailatul Qadr.
26 Ramadhan 1432



pS.... Tinggal 1 juzu' lagi, tapi dah angkat 'bendera merah'... sob sob sangat sedih. Harap2 malam Lailatul Qadar kena pada malam2 yang lepas huhuhu...

No comments:

Post a Comment